Tuesday, January 10, 2006

Om att gå på teater

En död, tom, naken scen med kvistiga tiljor.

Entré den inbilska flickan från teaterskolan.

DEN INBILSKA FLICKAN FRÅN TEATERSKOLAN: (full av manér, utan intresse för någon annan än sig själv, tar fram en stor tub med fogmassa och börjar täta springan mellan scengolvet och främre rampen)

DEN INBILSKA FLICKAN FRÅN TEATERSKOLAN (introvert och navelskådande): Jag klistrar, jag klistrar ....

Ser upp och får syn på publiken. Agerar överdrivet – som en mimkonstnär. Visar i tur och ordning känslorna ”förvåning”, ”nyfikenhet” och ”överlägsenhet”. Gör det en gång till så att ingen ska missa poängen.

DEN INBILSKA FLICKAN FRÅN TEATERSKOLAN: Vet ni vad jag gör? Jag tätar springan mellan konsten och verkligheten. Eller mellan oss utvalda och ni där nere på golvet, om man så vill.

Ställer sig bredbent, dominerar scenen, full av arrogans och självtillräcklighet.

DEN INBILSKA FLICKAN FRÅN TEATERSKOLAN: Och vet ni vad. Det är ta mig fan omöjligt! Mission fucking-impossible!

R I D Å

No comments: